Coeducació .Recomanacions per un ús del llenguatge no sexista.

1- Utilitzar mots col·lectius:

Els nens…………………………..la infància, les criatures
Els adolescents ……………….l’adolescència
Els nois……………………………la joventut, el jovent
Els adults…………………………les persones adultes

2- Vigilar els adjectius que no són formes vàlides per a tots dos sexes, i substituir-los:

Llibres per a nens……………….llibres infantils
Drets de l’home…………………..drets humans
Informe del metge……………….informe mèdic

3-Fer atenció a algunes frases i perífrases que porten marques de gènere:

Hi estan molt interessats……….hi tenen molt d’interès
Benvinguts a………………………..us donem la benvinguda a

4-Utilitzar el tractament de vós habitual en el llenguatge administratiu català :

El/la convidem………………………..us convidem a
La/el saludem cordialment……….us saludem cordialment

5-Evitar les formes corresponents al masculí amb pretès valor genèric , per exemple:

Els lectors                Els pares         Els treballadors
Els professors         El nen               L’interessat
Els usuaris               El director       El responsable

6-Quan la manca d’una paraula no ens permeten utilitzar mots col·lectius, utilitzarem les formes dobles, la femenina i la masculina.Per exemple:

Nois…………………………………………….les noies i els nois
Lector …………………………………………lectora o lector, les lectores i els lectors

Esperem que aquesta petita mostra d’exemples serveixi per reflexionar sobre el llenguatge, i per adonar-nos de que cal vetllar per la visibilització de nenes i dones quan comuniquem. Si teniu clar que l’objectiu és aquest, trobareu altres solucions.