Model educatiu
Model Educatiu de l’Escola Els Costerets:
L’Infant és el veritable protagonista del seu procés d’aprenentatge i l’escola facilita situacions perquè pugui arribar a assolir aquelles competències que l’ajudin a resoldre reptes i problemes de la vida real.
L’alumnat del centre participa activament en les decisions i en la bona dinàmica de l’escola a través de les assemblees de l’aula i de les reunions de delegats i delegades juntament amb l’equip directiu del centre.
Treballem tenint en compte la gran diversitat d’alumnat que hi ha a les nostres aules a partir d’estratègies que permeten donar resposta a les necessitats concretes de cada infant, (racons, tallers, grups flexibles, petits grups de treball, mitjos grups, suports escolars personalitzats, currículums adaptats a les necessitats educatives…) i comptant amb professionals especialitzats: mestres d’EE, mestra d’USEE, educadora d’USEE, vetlladora, psicopedagoga, logopeda, fisioterapeuta i també amb una bona coordinació amb serveis externs del municipi o comarca (CDIAP, CSMIJ, Serveis Socials… ) fomentant una escola inclusiva.
El currículum està centrat en competències bàsiques (comunicativa, lingüística i audiovisual, matemàtica, coneixement i interacció amb el món físic, digital, artística, aprendre a aprendre, autonomia i iniciativa personal, ciutadania, social i emprenedoria) que doten a l’infant d’eines i continguts per resoldre situacions quotidianes i per avançar en el seu procés d’aprenentatge.
El tractament de les llengües d’aprenentatge del centre: la llengua catalana és la llengua vehicular del centre i a P3 iniciem el Projecte d’Immersió Lingüística en català. La llengua anglesa s’introdueix a partir de P4 d’una manera vivencial, a partir del joc simbòlic, la música, els contes, la descoberta d’un mateix… Tot jugant l’alumnat va incorporant vocabulari i expressions en llengua anglesa que mica en mica els va fent propis. A 1r i 2n, l’aprenentatge de l’anglès augmenta en temps de dedicació i a partir de 2n i fins a 4t aquest any implementem el projecte “GEP” (Grup Experimental Plurilingüe) on es donen continguts de l’àrea de Medi en anglès i es desenvolupen petits projectes d’investigació in english. De 4t a 6è es fan tres sessions setmanals d’anglès i mitja hora de lectura en llengua anglesa setmanalment per tal d’incrementar el temps d’exposició a la llengua anglesa. També dins del Projecte GEP es procura visibilitzar la llengua anglesa en la vida diària del centre. La llengua castellana s’inicia a 1r de primària fent tres sessions setmanals.
Fomentem el gust i el plaer per la lectura des de la biblioteca del centre, des de les biblioteques d’aula i a partir de diferents estratègies (padrins i padrines de lectura, visites d’autors/es, maletes viatgeres, bibliopati, bibliomenjador, visites a la biblioteca Pública…)
Dediquem 30′ de lectura diària cada matí, de 9 a 9,30h, des de P3 fins a 6è per afavorir el gust i el plaer per la lectura i també el “llegir per aprendre”. L’escola dona gran valor a la lectura i per aquest motiu iniciem l’activitat a primera hora del matí.
Entenem l’expressió escrita com un dret del nostre alumnat a adquirir unes estratègies bàsiques per elaborar textos de diferent tipologia amb cohesió, amb coherència, amb una ortografia i sintaxi adequades i amb un estil formal correcte.
L’adquisició de l’expressió escrita comporta necessàriament cometre errors, ja que aquests constitueixen una part normal del desenvolupament de la competència.
Potenciem el treball científic i la recerca partint d’activitats d’observació, experimentació, plantejament d’hipòtesis intentant fer un treball de ciència més reflexiu a l’aula.
Treballem la competència matemàtica a partir de materials manipulatius, visuals, de recursos TIC… per afavorir l’experimentació, el raonament, la resolució de problemes i la comprensió, provocant la curiositat i proposant reptes que donin peu a la investigació i la reflexió.
Introduïm les noves tecnologies en l’educació dotant a les aules de pissarres digitals interactives, pantalles, projectors, ordinadors portàtils… oferint activitats i recursos digitals que enriqueixin i apropin els infants al món digital del segle XXI.
Els llibres de text són un recurs més i una guia tant per l’alumnat com per les famílies en la presentació dels continguts curriculars que es treballen. S’introdueixen progressivament i són complementats pel treball de recerca de l’alumnat i altres propostes didàctiques (racons, tallers, projectes…)
Fem present l’expressió artística desenvolupant el llenguatge plàstic, el gust per l’art i la creació i el llenguatge musical com a mitjà de comunicació i expressió.
L’àmbit de l’educació física es centra en l’activitat física, el foment dels hàbits saludables, l’expressió i comunicació corporal i el joc col·lectiu.
Part de la proposta educativa és el treball per projectes que fomenta una actitud davant dels aprenentatges que requereix autonomia, iniciativa, col·laboració, reflexió i capacitat comunicativa. El treball del projecte convida a la família a implicar-se des del seu inici, propostes de temes, plantejament d’interrogants i durant tot el procés de desenvolupament del projecte.
Planifiquem sortides, visites i colònies que complementen el treball realitzat a les aules i a la vegada fomenten la cohesió de grup.
Treballem l’educació emocional (seguretat afectiva, autonomia personal, autoestima, resolució de conflictes, diàleg …)
Desenvolupem l’educació en valors (respecte als altres, a altres cultures, creences o religions, solidaritat, responsabilitat, esforç … )
Considerem que la coeducació i el respecte entre les persones de diferent gènere és clau per avançar cap a una societat més justa i respectuosa entre homes i dones.
L’avaluació es centra en el grau d’assoliment de les competències bàsiques i és de caire formatiu per al professorat i formador per a l’alumnat ja que cerca detectar les dificultats que sorgeixen en el procés d’ensenyament d’aprenentage per millorar i avançar conjuntament. Entenem l’avaluació com un procés regulador, cal que l’alumnat vagi prenent consciència del seu propi procés d’aprenentge a través de l’avaluació (adonar-se del que va aprenent i alhora de les dificultats en que es troba).
La capacitat d’autoregular-se comporta que l’alumnat conegui els objectius d’aprenentage i els criteris d’avaluació.
Els deures a casa són puntuals, pactats i han de servir per consolidar l’aprenentatge, també ajuden a les famílies a saber què fan i com, els seus fills/es. En cap cas pretenen substituir la feina que es fa a l’escola.
Som una escola arrelada a l’entorn proper, al nostre poble i comarca, a les seves festes, tradicions i al teixit cultural i social del poble.
Potenciem una estreta relació entre família i escola i busquem la implicació de les famílies en la vida escolar (tallers, racons, sortides, festes, reunions de nivell, entrevistes, participació en el Consell escolar, en l’AMPA…)
Vetllem per una formació permanent del professorat garantint modalitats de formació en centre i fora del centre.
Som centre formador per a alumnat en Pràctiques de Magisteri i col·laborem amb diferents Universitats de Catalunya i de fora per la millora de la formació de l’alumnat en pràctiques.
Oferim espais de lleure diversos i varietat d’activitats esportives en horari d’esbarjo, de menjador i en activitats extraescolars (pista de handbol, bàsquet, futbol, zona de picnic, zona de jocs, zona de pins, zones verdes, sorral, porxos, taules de ping-pong…)
Tenim cura de la salut i l’alimentació del nostre alumnat, participem en campanyes de prevenció i hàbits saludables (programa INFADIMED, Campanya de consum de fruita a l’escola, esmorzars saludables, cuina pròpia amb productes de proximitat, col·laboració amb el CAP de Ribes en programes de vacunació, revisions dentals…)
Fomentem el respecte per la natura, la cura del medi ambient i el reciclatge (conreu de l’hort de l’escola, reciclatge selectiu de les deixalles, recollida d’oli domèstic per al seu reciclatge…)
Projecte lingüístic de centre: PROJECTE LINGÜÍSTIC 2009
Normativa d’organització i funcionament de centre: NOFC COSTERETS
Projecte educatiu de centre: Projecte educatiu de centre
Estratègia digital de Centre: Resum de l’EDC